Hoe moet je je fietsnaaf goed onderhouden?

01/04/2023
onderhoud van de fietsnaaf
36
Views

Het afstellen en onderhouden van een fietsnaaf is een betrekkelijk eenvoudige handeling. Regelmatig schoonmaken en controleren is essentieel voor een goede werking van de wielen. Zowel qua positie als qua belang is de naaf het centrale onderdeel van beide wielen. In dit cilindrische deel zijn twee essentiële elementen voor de rotatie ondergebracht: de lagers en de as. De naaf herbergt ook de remschijf en is via de spaken met de velg verbonden. Leren hoe je het moet onderhouden zal je veel moeite besparen. We leggen uit hoe het moet.

BEKIJK ALLE FIETSGEREEDSCHAP

Tips voor het afstellen, onderhouden en schoonmaken van de naaf van je fiets.

De meeste naven zijn van aluminium. Sommige onderdelen, zoals pallen en moeren, zijn van staal. Er zijn verschillende soorten naven, afhankelijk van hun vorm, asbreedte en afmetingen. Het advies dat we je gaan geven geldt voor bijna allemaal, zowel voor het voor- als het achterwiel. Daarom willen we niet in detail ingaan op de indeling van hubs. We zullen ons beperken tot het in herinnering brengen van de drie hoofdtypen volgens hun assoort:

  • Naaf met quick-release as: Dit is de meest conventionele. Het bestaat uit een staaf die de hele naaf doorkruist. Het wordt geschroefd en vastgezet door middel van een hefboom aan het uiteinde.
  • Schroefasnaaf: Ook wel schroefnaaf genoemd. De as wordt aan één kant gemonteerd, loopt door de binnenkant van de naaf en wordt in het andere uiteinde geschroefd.
  • Boost hub: Dit is het meest gebruikelijk op MTB’s vanwege de grotere stijfheid en sterkte.

De lagers kunnen afgedicht zijn of kogellagers en verstelbare kegels. Naven met afgedichte lagers hebben geen onderhoud nodig, alleen vervanging bij slijtage. Kegel- en kogelbussen vereisen echter wel regelmatig onderhoud. Wij gaan voor hen zorgen. Laten we aan de slag gaan.

Hoe vaak moet je je fietsnaaf onderhouden en schoonmaken?

Door de naaf van je fiets regelmatig schoon te maken, zelfs oppervlakkig, bespaar je werk als de tijd komt voor meer diepgaand onderhoud. Uiteraard zijn de frequentie en intensiteit van je fietsen van invloed op de conditie van je naven. Het weer in je omgeving en het terrein waarop je rijdt zijn ook van invloed op de hoeveelheid vuil die zich ophoopt. Afhankelijk van deze factoren raden we je aan deze handeling tussen de één en drie keer per jaar uit te voeren.

Welk gereedschap heb je nodig?

Het eerste wat je moet doen is het nodige gereedschap voorbereiden. In de volgende lijst hebben we degene opgenomen die je altijd bij de hand moet hebben:

BEKIJK ALLE FIETSGEREEDSCHAP

Naafonderhoud in 10 stappen

Als je op de volgende stappen let en ze volgt zoals aangegeven, zul je je naven klaar hebben om vele kilometers te rijden.

1. Verwijder de cassette

We beginnen met de achternaaf. Verwijder de cassette en de schijf met behulp van de kettingsleutel en de tandwieltrekker.

desmontar cassette

2. Draai de borgmoer los

Verwijder de stofkap aan de linkerkant van het wiel en draai de buitenste borgmoer los met een kegelsleutel van de juiste maat. De meest voorkomende maten zijn 15 en 17 millimeter.

extraer buje

3. Verwijder de binnenste as

Als je de moer en borgmoer aan de linkerkant hebt verwijderd, verwijder je de as aan de binnenkant van de naaf.

4. Verwijder de lagerkogels

Verwijder met een schroevendraaier voorzichtig de kogels uit het lager en tel ze. Dit is een delicate stap. Als je niet oplet, is het gemakkelijk om enkele ballen te verliezen.

extraer bolsas de rodamiento

5. Maak elk onderdeel schoon

Op dit punt heb je alle onderdelen voor je: de kegels, het cilindrische lichaam van de naaf, de kogels, de centrale as en de stofkap. Veeg elk van deze onderdelen voorzichtig af met een doek.

limpiar piezas buje

6. Vet de bus in

Vet het buslichaam in en plaats de lagerkogels terug. Controleer eerst of ze in goede staat zijn. Zo niet, dan moet je ze vervangen door nieuwe.

engrasa bicicleta

7. Plaats de centrale as

Als je alle lagerkogels aan beide zijden hebt aangebracht, kun je de middenas vanaf de rechterkant weer plaatsen. Schroef aan de linkerkant de kegel, de moer en de borgmoer vast.

insertar eje central buje

8. Stel de middenas af

Stel de middenas af met de 15 millimeter kegelsleutel. Probeer het op een evenwichtige manier te doen. Als je hem te strak aandraait, zal het wiel niet goed draaien. Als je het te los laat, zal het geen goede stabiliteit bieden.

9. Draai de borgmoer weer vast

Vervang de buitenste borgmoer met de kegelsleutel.

10. Controleer of alles klopt

Controleer tenslotte of alle onderdelen die je zojuist hebt aangebracht op hun plaats zitten. Het is vooral belangrijk dat de kegels niet bewegen.

Deze tien stappen voor fietsnaafonderhoud gelden voor beide wielen. Uiteraard is het voorwiel gemakkelijker, omdat het geen cassette heeft. Als je dit regelmatig doet, zullen de wielen van je fiets altijd soepel en met maximale efficiëntie draaien.

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *