Wat is de juiste bandenspanning voor mijn fiets?

09/15/2023
Wat is de juiste bandenspanning voor mijn fiets?
438
Views

Heb je je ooit afgevraagd wat precies de juiste druk is voor je fiets? Of je nu een ervaren fietser bent of een beginner, of je nu al jaren fietst of net bent begonnen, deze vraag heb je jezelf zeker eens gesteld. Precies om die reden, en omdat wij professionals in dit veld zijn, gaan we je de sleutelinformatie hierover geven. In dit artikel vind je antwoorden op alle belangrijke vragen over de bandenspanning van je fiets. Laten we beginnen!

FIETSBANDEN KOPEN

Waarom is de juiste bandenspanning belangrijk?

De beste manier om het belang van bandenspanning te begrijpen, is te weten wat er gebeurt als je banden niet de juiste druk hebben. Als je een te hoge druk hebt, zul je het volgende ervaren:

  • Minder grip op de weg, wat resulteert in minder veilig rijden en een grotere kans op vallen.
  • Meer gevoeligheid voor oneffenheden in de weg, waardoor je over zelfs de kleinste steentjes kunt struikelen.
  • Grotere kans op een lekke band, omdat de spanning van de rubber hoger is.

Aan de andere kant, als de druk te laag is, gebeurt het volgende:

  • Bij hoge snelheden is het makkelijk om de controle over de fiets te verliezen, omdat het contact met het oppervlak niet juist is.
  • Oneffenheden in de weg kunnen de velg raken, wat grote schade kan veroorzaken.
  • Toename van weerstand en daardoor de noodzaak om harder te trappen.
  • Versnelde slijtage van de banden.

PSI en BAR

Wat eerder is genoemd, is reden genoeg om de juiste bandenspanning te controleren. En dat is niets anders dan wat de fabrikant aanbeveelt. In dit verband moet je de twee fundamentele drukmaten kennen:

  • PSI. De pond per vierkante inch is de drukmaat die in Engelssprekende landen wordt gebruikt.
  • BAR. De bar is de drukmaat die over het algemeen wordt gebruikt in Europese landen, met uitzondering van het Verenigd Koninkrijk.

Afhankelijk van de fabrikant van je banden kan de aanbevolen druk in de ene of de andere maat worden aangegeven. Wat belangrijk is, is dat je weet dat de equivalente waarden als volgt zijn:

  • 1 PSI = 0,07 BAR.
  • 1 BAR = 14,5 PSI.

Andere factoren die invloed hebben op de bandenspanning

Als er één gouden regel zou zijn met betrekking tot de juiste bandenspanning, zou het de door de fabrikant aanbevolen druk zijn. Echter, zelfs een gouden regel kan nuances hebben. Er zijn namelijk enkele factoren die het exacte aantal BAR (of PSI) druk dat je in je banden moet zetten, verder kunnen verfijnen.

Bandenmaat

De grootte van de band, de breedte en de diameter bepalen grotendeels de vereiste druk. Een bredere band zal meer rolweerstand hebben dan een smallere, en zal daarom meer druk nodig hebben om dit te compenseren.

In dit verband zijn er enkele wiskundige regels:

  • Voor MTB moet je 0,2 bar aftrekken van de fabrikantsaanbeveling voor elke 0,2 inch dat het wiel smaller wordt.
  • Voor racefietsen moet je 0,5 bar verminderen van de fabrikantsaanbeveling voor elke millimeter dat de breedte afneemt.

Het verschil tussen het voorwiel en het achterwiel

Het achterwiel, dat het aandrijfwiel is op fietsen, vereist meer druk vanwege zijn grotere rolcapaciteit in vergelijking met het voorwiel. Dat wil zeggen, het achterwiel heeft meer stabiliteit en grip nodig. Bovendien heeft het meer te maken met obstakels en terreinoneffenheden. In deze context wordt de bandendruk meestal verdeeld in een verhouding van 60-40, waarbij 60 voor het achterwiel is.

Gewicht van de fietser

Hoe groter je gewicht, hoe meer contactoppervlak de band heeft. Als de druk niet wordt aangepast, vermindert de snelheid en neemt de slijtage toe, vergelijkbaar met rijden op te zachte banden. Daarom is het raadzaam om, uitgaande van de fabrikantsaanbeveling, 0,1 bar toe te voegen voor elke 5 kilogram gewicht.

Klimaat en temperatuur

Het klimaat en de temperatuur van een plek hebben duidelijk invloed op hoe de lucht zich in de fietsband gedraagt. Om deze effecten tegen te gaan, is het ideaal om de maat van de fabrikant als referentie te nemen en daar 0,1 bar aan toe te voegen voor elke 10 ºC temperatuurdaling onder 25 ºC. Dat betekent dat als je je fiets gebruikt bij een temperatuur van 0 ºC, je de banden moet oppompen met 0,25 bar meer dan door de fabrikant wordt aanbevolen. Zo compenseer je de manier waarop de lucht comprimeert bij lage temperaturen.

Soort terrein

Zoals je aan het begin van dit artikel hebt kunnen zien, hebben de meeste gevolgen van een verkeerde bandenspanning te maken met de interactie met het oppervlak van de grond. Daarom is het ook belangrijk om rekening te houden met het soort terrein waarop je je fiets gaat gebruiken, want:

  • Hoe gladder en steviger het is, hoe voordeliger het zal zijn om een iets hogere druk dan aanbevolen te hebben om de snelheid te verhogen.
  • Hoe ruwer, hobbeliger en gladder het is, hoe beter het is om de druk iets te verlagen om de grip te vergroten.

Frequentie

Hoewel experts het niet altijd eens zijn over dit punt, is het in het algemeen ideaal om de druk van je banden met de volgende frequentie te controleren:

  • Als je je fiets dagelijks gebruikt (of tenminste meerdere keren per week) en je banden zijn in goede staat, dan is het voldoende om de druk elke twee weken te controleren.
  • Als je een sportieve fietser bent die de fiets alleen in het weekend of om de twee weken gebruikt, dan is het voldoende om de druk te controleren voordat je gaat fietsen.

Houd er echter rekening mee dat een lange tijd niet fietsen meestal resulteert in een verlies van bandenspanning.

Bandendruk equivalententabel voor fietsen

Fietser van 70 KgFietser van 80 Kg
Soort fietsBandbreedteDruk BAR/PSIDruk BAR/PSI
Weg25mm7,0 / 1007,2 / 104
Weg28mm6,0 / 876,2 / 70
Trekking/Stadsfiets35mm4,5 / 654,7 / 68
Trekking/Stadsfiets40mm4,0 / 584,2 / 61
Trekking50mm3,0 / 443,2 / 46
Gravel35mm2,5 / 362,7 / 39

 

Welk type pomp te gebruiken voor het oppompen van je banden?

Het heeft geen zin om alles wat we tot nu toe hebben gezegd te volgen, als we niet ook enige referentie geven aan de beste tools om ervoor te zorgen dat je fietsbanden altijd de juiste druk hebben. In dit verband zullen we hier de verschillende soorten pompen laten zien die momenteel op de markt beschikbaar zijn.

BEKIJK ALLE FIETSPOMPEN

Minipompen

Ook wel handpompen genoemd, zijn de meest compacte, lichte en praktische. Hun gewicht is bijna verwaarloosbaar, daarom is het altijd aan te raden om er een mee te nemen bij elke rit. Het is waar dat het niet altijd gemakkelijk is om met deze gereedschappen de exact juiste druk te bereiken, maar ze zijn zeer praktisch als eerste hulp.

minipomp eltin

De kop en het lichaam van deze pompen zijn meestal geïntegreerd in één stuk, dus ze moeten voorzichtig worden gebruikt om het ventiel van de band niet te breken bij het oppompen. Hoewel ze niet veel lucht verplaatsen, maken hun grootte en gewicht dit goed.

BEKIJK ALLE MINIPOMPEN VOOR FIETSEN

Staande pomp

In tegenstelling tot de voorgaande pompen, moeten deze pompen op de grond worden geplaatst om te worden gebruikt. Hierdoor kan je met behulp van je armen een kop op en neer bewegen die over het lichaam gaat, hoe langer, hoe meer lucht je in een kortere tijd kunt krijgen.

blackburn vloerpomp

Ze hebben meestal een drukmeter die ons de luchtdruk in de band laat zien, zodat je precies weet wanneer je moet stoppen met pompen. Ze hebben ook meestal een bredere basis waardoor ze stabieler zijn dan minipompen. Het is echter niet praktisch om ze mee te nemen tijdens de rit.

BEKIJK ALLE STAANDE POMPEN VOOR FIETSEN

 

Natuurlijk is het grootste voordeel dat je geen inspanning hoeft te leveren om de band op te blazen.

co2 pump

BEKIJK ALLE CO2-INFLATORS

Compressor

Een compressor is een gereedschap dat elektrische energie gebruikt (via een stroomkabel of batterijen) om lucht aan te zuigen, samen te persen en naar wens uit te blazen. Er zijn er enkele speciaal aangepast voor fietsen, voorzien van de nodige mondstukken en ventielen.

Hun grootste voordeel is dat ze meestal zeer nauwkeurig zijn. Sommige laten zelfs toe om vooraf de gewenste druk in te stellen en blazen de band automatisch op tot die druk. Er zijn ook draagbare versies, maar deze zijn meestal niet zo handzaam.

Balancerende pomp

Er is een zeer specifiek type band, de zogenaamde tubeless. In tegenstelling tot gewone banden kunnen deze niet op de traditionele manier worden opgeblazen, dat wil zeggen, door geleidelijk lucht toe te voegen. Ze hebben een snelle luchtstoot met hoge snelheid nodig om de juiste druk te bereiken.

Welnu, balancerende pompen lijken erg op voetpompen, maar hebben een reservoir waarin lucht wordt opgeslagen bij elke pompbeweging. Als het reservoir vol is, laten ze de lucht snel los zodat deze probleemloos in de tubeless band kan stromen. Deze pompen maken het, zoals de naam al aangeeft, relatief eenvoudig om dit type band te balanceren.

Welke soorten ventielen zijn er?

In het vorige gedeelte hebben we direct verwezen naar de hulpmiddelen die worden gebruikt om banden op te blazen. Maar wat met de luchtinlaatventielen van de banden? Zijn ze allemaal gelijk? Nee, er zijn verschillende types, en hieronder tonen we je de 3 meest voorkomende. De overgrote meerderheid van de fietsbanden wereldwijd heeft een van de volgende 3 ventieltypen. Het is daarom handig om ze te kennen. Ze zullen onder andere bepalen welke pomp je moet kopen.

Presta

Dit zijn de dunste ventielen. Ze worden meestal gebruikt op high-end fietsen, vooral racefietsen. Ze nemen weinig ruimte in beslag en zijn zo licht mogelijk. Ze zijn geavanceerder dan de andere twee, hoewel hun gebruik steeds populairder wordt. Het zijn exclusieve fietsventielen (dat wil zeggen, ze worden nergens anders voor gebruikt).

BEKIJK ALLE PRESTA BANDEN

Schrader

Deze ventielen zijn, in tegenstelling tot de vorige, vergelijkbaar met die van autobanden. Ze zijn meestal te vinden op de meest voorkomende en populaire banden. Hoewel ze omvangrijker en zwaarder zijn, zijn ze meestal veelzijdiger als het gaat om het vinden van een geschikte pomp. Ze kunnen zelfs bij benzinestations worden opgeblazen.

BEKIJK ALLE SCHRADER BANDEN

Dunlop

De Woods of Dunlop ventiel heeft een diameter vergelijkbaar met de Presta, wat betekent dat het ook een exclusief fietsventiel is. In tegenstelling tot de Presta wordt de pin echter niet van buitenaf losgeschroefd. Het is gebruikelijk op stadsfietsen in Argentinië, Azië en Nederland. Bovendien hebben ze een duidelijk voordeel ten opzichte van het Presta-ventiel: het is onmogelijk om het per ongeluk te buigen bij het oppompen van de band.

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *