Ontdek hoe je erachter komt welke trapas je nodig hebt

07/22/2020
6313
Views

Een van de belangrijkste onderdelen van je fiets (en alle anderen) is de trapas. Dit is een zeer belangrijk element: de trapas is een metalen as met twee lagers. Aan elk van de uiteinden worden de krukassen geplaatst, die alle kracht ontvangen die we op de pedalen uitoefenen. De as laat de krukassen draaien met een lage wrijving. Het is dus gemakkelijk te begrijpen dat de trapas een verzameling onderdelen is die onderhevig zijn aan grote mechanische belasting. Daarom is het belangrijk om deze te allen tijde in perfecte conditie te houden. Er zijn verschillende soorten en maten trapassen. In deze rubriek leggen we uit welke soorten er zijn, wat de kenmerken zijn en hoe je weet welke trapas je nodig hebt op basis van de afmetingen van het trapashuis.

ALLE TRAPASSEN WEERGEVEN

Afmetingen van de trapas met schroefdraad op basis van het trapashuis

Het trapashuis is cilindervormig. Op basis van de afmetingen van de binnendiameter (A), de lengte (B) en de functie van de schroefdraad moeten we een bepaald type trapas kiezen. Dit zijn de meest voorkomende normen voor trapassen met schroefdraad:

 Ontdek hoe je erachter komt welke trapas je nodig hebt

BSA (ook wel BSC of Engelse norm genoemd):

Dit is de meest voorkomende. Er zijn twee maten voor de breedte, 68 mm of 73 mm, en de binnendiameter is 34,8 mm. De rechtercup wordt linksom in het trapashuis geschroefd en de linkercup rechtsom. Het is mogelijk om een trapas van 73 mm te monteren op een trapashuis van 68 mm met behulp van afstandhouders, maar het is niet mogelijk om een trapas van 68 mm te monteren op een trapashuis van 73 mm.

ALLE TRAPASSEN MET ENGELSE SCHROEFDRAAD OF BSA WEERGEVEN

Italiaanse norm

Deze wordt steeds minder vaak gebruikt, maar komt nog steeds voor bij sommige merken. Deze heeft een diameter van 36 mm en een breedte van 70 mm en de draden draaien met de klok mee.

ALLE TRAPASSEN MET ITALIAANSE SCHROEFDRAAD WEERGEVEN

Franse norm

Typisch voor klassieke fietsen. De draad is hetzelfde als die van de Italiaanse standaard en draait met de klok mee. Hij heeft een diameter van 34,8 mm en is 68 mm breed.

Soorten trapas met schroefdraad

Trapas met vierkantjes

Deze komen het meest voor op fietsen uit het middensegment. Ze zijn van hoge kwaliteit en gaan lang mee. Het geheel van de trapas en de lagers zit in een gesloten patroon waaruit de uiteinden van de as, die vierkant van vorm zijn, uitsteken.

Er bestaan twee soorten trapassen met vierkantjes, afhankelijk van de vorm van de as: ISO en JIS. De ISO, met een breedte van 12,5 mm, wordt gebruikt door Europese fabrikanten. De JIS, de Japanse norm die door Shimano wordt gebruikt, heeft een breedte van 12,63 mm.

Ontdek hoe je erachter komt welke trapas je nodig hebt

MICHE PRIMATO-TRAPAS MET SCHROEFDRAAD, ENGELSE NORM/BSA, 110 MM KOPEN

Trapas met schroefdraad met externe lagers

Deze trapassen zijn eenvoudig te herkennen, omdat de lagers zich aan de buitenkant van het frame bevinden. De meeste hebben een Engelse draad van 34,7 x 24 mm (BSA). De rechterdop wordt tegen de klok in in de trapasbehuizing geschroefd en de linkerdop met de klok mee. Voor de trapas wordt het Hollowtech II-systeem gebruikt. Dit bestaat uit een as die aan de rechterkrukas wordt bevestigd.

 

FSA MEGA EXO SL-K TRAPAS

Verwijderbare trapas

Deze trapas wordt praktisch niet meer gebruikt en kan worden verwijderd met behulp van slagmoersleutels. Alle onderdelen kunnen afzonderlijk worden verwijderd en vervangen.

Ontdek hoe je erachter komt welke trapas je nodig hebt

 

Andere trapassystemen met schroefdraad en interne lagers

De Shimano Octalinks- of ISIS-systemen waren de evolutie tussen de verwijderbare trapas en de vierkante trapas in. Ze waren al gemonteerd op een cassette, maar de diameter was groter en er was sprake van uiteinden met verschillende aantallen groeven of spleten, waardoor de wrijving tussen de as en de krukas verbeterde.
Ontdek hoe je erachter komt welke trapas je nodig hebt

Typen trapassen voor directe montage

Sinds enkele jaren zitten er al trapassen zonder schroefdraad op racefietsen, mountainbikes en grindfietsen uit de midden- en hoge klasse. De interne lagers worden in de trapasbehuizing gedrukt. Het voordeel ten opzichte van trasassen met schroefdraad is dat ze gemakkelijker te monteren zijn, meer stevigheid bieden en een paar gram aan gewicht besparen.

Bij direct te monteren trapassen wordt de as meestal op een van de krukassen gemonteerd, in een systeem dat lijkt op het Hollotech II-systeem van Shimano. Het is een systeem dat gevoeliger is voor kleine intoleranties. Daarom moet de afstelling van de trapasbehuizing in het frame nauwkeurig zijn om te voorkomen dat er stof, water of vuil in het frame terechtkomt. Dit veroorzaakt namelijk vervelende geluiden en geknetter bij het trappen.

Er zijn verschillende soorten systemen. De meest voorkomende zijn:

BB30

Dit systeem wordt ook wel “true BB30” genoemd. Het heeft geen doppen. De lagers worden direct op de as van het frame gemonteerd en worden op hun plaats gehouden door circlips of door ze in te drukken met een speciale hamer die het frame niet beschadigt.
Ontdek hoe je erachter komt welke trapas je nodig hebt

Press-Fit de Shimano

Een standaardas van Shimano waarin de trapas wordt ondersteund door de lagers, die op grotere afstand van elkaar zijn geplaatst.

Ontdek hoe je erachter komt welke trapas je nodig hebt

Press-fit 30

Het Press-fit 30-systeem combineert het beste van BB30 en Pressfit in één enkele trapas. De lagers worden in dit geval, net als bij het BB30-systeem, in de trapasbehuizing gemonteerd, maar zijn ondergebracht in nylon cups die in de trapasbehuizing worden geperst, waardoor de stevigheid van het Press-fit-systeem behouden blijft.
press-fit30

De SRAM-trapas werd onlangs geïntroduceerd, met het DUB-systeem (Durable Unifying Bottom Bracket). Dat bestaat uit een vereniging van de beste eigenschappen van de twee meest gebruikte systemen van vandaag de dag: de stevigheid van de metalen as met een diameter van 24 mm en de lichtheid van de aluminium as met een diameter van 30 mm. Het systeem verenigt deze door middel van een aluminium as met een diameter van 28,9 mm, die volgens SRAM de perfecte maat is.

Om dit te bereiken, heeft SRAM specifieke trapaslagers gecreëerd die compatibel zijn met elk frame met een BSA-, PressFit-, BB30- of Pressfit30-trapasbehuizing met schroefdraad. Deze afdichting bevordert de duurzaamheid van de onderdelen door de luchtdichtheid. Als je het frame van je fiets verandert en het heeft een andere trapasbehuizing, kun je bovendien de krukassen behouden door simpelweg de lagers te vervangen.

sram dub

 

All Comments

  • Kan je een volledig verwijderbare trapas vervangen voor een trapas met vierkantjes?

    06-10484906 05/18/2022 11:16 am Responder
    • Ja, zolang het dezelfde maat is.

      Holland Trust In Bikes 06/07/2023 1:58 pm Responder
  • BSA (ook wel BSC of Engelse norm genoemd):
    Dit is de meest voorkomende. Er zijn twee maten voor de breedte, 68 mm of 73 mm, en de binnendiameter is 34,8 mm. Zowel de linker- als de rechterdraad draaien tegen de klok in. Het is mogelijk om een trapas van 73 mm te monteren op een trapashuis van 68 mm met behulp van afstandhouders, maar het is niet mogelijk om een trapas van 68 mm te monteren op een trapashuis van 73 mm.

    de tekst klopt niet, links en rechts draaien niet allebei tegen de klok in

    wouter 06/22/2022 3:53 pm Responder
    • We hebben het gecorrigeerd. Bedankt voor uw feedback.

      Holland Trust In Bikes 06/07/2023 2:03 pm Responder

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *