Tube of buitenband? Voordelen en nadelen

10/04/2023
Tube of buitenband? Voordelen en nadelen
355
Views

Als het gaat om het kiezen van banden voor je fiets, komt het eeuwige debat naar voren: Tube of buitenband? Deze discussie over welk systeem het beste is en of banden en wielen van het ene type compatibel zijn met het andere, is een constant onderwerp onder zowel amateur- als professionele wielrenners.
We zullen deze vragen beantwoorden door de voordelen en nadelen van elk systeem te analyseren en te bepalen welke het meest geschikt is voor elk type fietser.

1. Tubes

tube band

De tube is een type band dat al decennia in de wielersport wordt gebruikt, vooral in wegwedstrijden. Het kenmerkt zich door een cilinder die volledig is omhuld met een binnenband. Aan de buitenkant heeft het een loopvlak en aan de binnenkant een oppervlak dat met een speciale lijm of dubbelzijdig tape aan de velg blijft kleven. In tegenstelling tot gewone banden, is de tube een enkel stuk en heeft het geen aparte binnenband nodig. Deze unieke constructie geeft het bepaalde kenmerken, voordelen en nadelen.

BEKIJK ALLE TUBE BANDEN

Voordelen en nadelen van tube banden

VOORDELENNADELEN
LichtgewichtHoge kosten
RolkwaliteitMoeilijke reparatie
Minder wrijvingMeer slijtage
Geleidelijk luchtdrukverliesVervangen is moeilijk

Voordelen

  • Lichtgewicht: Ze zijn lichter dan buitenbanden vanwege hun unieke constructie.
  • Rolkwaliteit: Ze bieden een betere grip en zijn bestand tegen temperatuurveranderingen op het asfalt.
  • Minder wrijving: Dankzij een hogere druk hebben ze minder contact met de weg, wat zorgt voor een efficiëntere voortgang.
  • Geleidelijk luchtdrukverlies: Bij een lekke band gaat de luchtdruk langzamer verloren, wat handig kan zijn om een reparatiepunt te bereiken.

Nadelen

  • Hoge kosten: De prijs van tubes is vaak hoger dan die van buitenbanden.
  • Moeilijke reparatie: In geval van een lekke band of schade kan de reparatie moeilijker zijn en in veel gevallen is het gemakkelijker om hem te vervangen.
  • Meer slijtage: Ze zijn gevoeliger voor uitglijden of plotseling remmen.
  • Vervangen is moeilijk: Het vervangen van een tube kan een bezoek aan de werkplaats vereisen vanwege de complexiteit van de montage en afdichting.

2. Banden (met binnenband)

clincher band

 

De banden met binnenband, ook bekend als «clinchers» in sommige contexten, zijn het meest voorkomende wieltype op fietsen van alle soorten. In dit systeem zijn de band en de binnenband twee afzonderlijke componenten. De band fungeert als het beschermende externe element, biedt tractie en slijtvastheid, terwijl de binnenband, die zich aan de binnenkant bevindt, wordt opgepompt en de vorm en druk van het geheel behoudt.

BEKIJK ALLE BANDEN

Voordelen en nadelen van banden met binnenband

VOORDELENNADELEN
Betaalbare prijsWeerstand bij vooruitgang
Gemakkelijk te reparerenSnelle drukverlies
SchokabsorptieDrukbeperking

Voordelen

  • Betaalbare prijs: Over het algemeen goedkoper dan tubulars.
  • Gemakkelijk te repareren: Ze zijn eenvoudiger en sneller te monteren en te repareren.
  • Schokabsorptie: Door de lagere opblaasdruk kunnen ze trillingen en hobbels beter absorberen.

Nadelen

  • Weerstand bij vooruitgang: Vanwege een andere opblaasdruk kunnen ze meer weerstand bieden bij het rijden.
  • Snelle drukverlies: In geval van een lekke band gaat de lucht sneller en volledig verloren.
  • Drukbeperking: Ze kunnen niet tot dezelfde hoge druk worden opgeblazen als tubulars.

Wat is het verschil tussen tubular en tubeless?

Het tubeless systeem verwijst naar banden die geen binnenband nodig hebben. Deze worden direct tegen de velg verzegeld, vaak met behulp van een dichtingsvloeistof, waardoor ze lekbestendig zijn en kunnen rijden met lagere drukken voor betere tractie en comfort.

Aan de andere kant zijn tubular banden, zoals eerder vermeld, een unieke combinatie van band en binnenband in één stuk, ontworpen om direct op tubular-specifieke velgen te worden gelijmd. Ze worden gewaardeerd om hun soepele gevoel en prestaties onder raceomstandigheden, hoewel het repareren bij lekrijden arbeidsintensiever kan zijn.

Conclusies

Er is geen definitief antwoord over welk systeem superieur is. Clinchers zijn ideaal voor diegenen die op zoek zijn naar gebruiksgemak, eenvoudige reparatie, en een strakker budget. Ze zijn geweldig voor training en voor fietsers die niet concurreren.

Tubulars, daarentegen, zijn de keuze voor degenen die op zoek zijn naar maximale efficiëntie, zoals competitiefietsers of degenen die hun prestaties willen optimaliseren. Het is gebruikelijk om een set clincher wielen te hebben voor training en een set tubulars voor racen.

Daarnaast is het vermeldenswaard dat het tubeless systeem in recente jaren populairder is geworden, waarbij het voordelen van beide systemen biedt.

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *