De inauguratie van de grootste fietsenstalling ter wereld

08/27/2019
659
Views

Tot een paar dagen geleden bevond de grootste fietsenstalling ter wereld zich in Tokio. Deze had plek voor maximaal 9000 fietsen. Maar dit record had een vervaldatum. De fietsenstalling op het centraal station in Utrecht, in Nederland, werd gedeeltelijk geopend in 2017 met 6000 plaatsen. Nu is deze helemaal af en officieel geopend, en biedt het plek aan wel 12.500 fietsen, waarvan 1000 te huur zijn voor de gemeente. In totaal bestaat het uit 21.000 m3 verdeeld over 3 verdiepingen, wat gelijkstaat aan vier voetbalvelden.

De inauguratie van de grootste fietsenstalling ter wereld

Het gebouw heeft een fietspad dat door de hele voorziening loopt en richting de verschillende genummerde sectoren, waar zich de fietsenstallingen bevinden, verdeeld over drie verdiepingen. De begane grond is gereserveerd voor abonnees, de bovenste verdieping bevat een voetgangerstoegang tot de straat en de onderste verdieping bevat een directe toegang tot het station. In de parkeergarage zijn 40 werknemers werkzaam, waarvan sommigen het risico liepen op sociale uitsluiting. Onder hen bevinden zich monteurs die kleine reparaties aan de fietsen uitvoeren.

De inauguratie van de grootste fietsenstalling ter wereld

De minister van infrastructuur en waterstaat, Stientje van Veldhoven, zegt het volgende: “We willen een fietsparadijs zijn en er valt nog veel werk te verrichten. Als je de mensen uit hun auto’s wilt krijgen en wilt zorgen dat ze het openbaar vervoer gaan gebruiken, moet je alles eenvoudig en comfortabel maken. Er moet een fietsenstalling dichter bij de trein worden gebouwd.

De inauguratie van de grootste fietsenstalling ter wereld

De installatie dient als hub voor duizenden mensen die de trein en fiets gebruiken om hun dagelijkse routes te kunnen afleggen. De stalling is 24 uur per dag geopend, alle dagen van het jaar, en het stallen van je fiets is de eerste 24 uur gratis met de abonnementskaart. Na deze eerste 24 uur is de prijs iets meer dan 1 euro per dag.

De theorie om het gebruik van de fiets te stimuleren, is bekend: vereenvoudig de gesegregeerde doorstroming, beperk het gebruik van het eigen voertuig en bied zowel veilig parkeren als een goede aansluiting op het openbaar vervoer. Dit is het succesrecept dat wordt toegepast in landen als Nederland en Denemarken. De bereidheid om deze maatregelen uit te voeren, hangt af van de prioriteiten van de verschillende overheden.

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *