Hoe bestrijd je de warmte op de fiets?

08/03/2021
Hoe bestrijd je de warmte op de fiets?

We houden van fietsen! Maar koesteren we die warme gevoelens ook in augustus, met 25 graden in de schaduw en 40 graden in de zon?; wie haalt het in vredesnaam in z’n hoofd lekker te gaan trainen, zonder de angst op het asfalt vast te smelten? Voor de mensen die per se in alle jaargetijden willen fietsen is het extra belangrijk zich aan te passen aan het warme weer in juli en augustus. Daarom delen we hier onze tips over hoe je de hitte kunt trotseren, gebaseerd op onze ervaringen. Deze tips zijn trouwens ook handig voor andere activiteiten in warm weer!

8 tips om de hitte mee te trotseren tijdens training

1. Plan vooraf!

Dit spreekt wellicht voor zichzelf, maar probeer te voorkomen dat je op de fiets stapt rond het middaguur. De beste tijd voor een workout is vroeg in de ochtend. Als je rond 6/7 uur van huis gaat, ben je nog voor de middag weer thuis. Een andere optie is om juist rond 7/8 uur in de avond te vertrekken. Vaak zijn de meeste wegen en paden dan erg rustig. Overigens, wat je ook doet, het is nooit een goed idee om te gaan fietsen wanneer het meer dan 38 graden is.

Hoe bestrijd je de warmte op de fiets?

BEKIJK FIETSLAMPJES

2. Drink voldoende!

Zorg ervoor dat je minstens twee bidons meeneemt of een draagbaar waterreservoir. Tip: vul je bidons de avond van te voren voor driekwart met water en deze in de diepvries zet. Koud water zorgt er namelijk voor dat je langere tijd gehydrateerd blijft. Ga je toch liever voor een draagbaar waterreservoir? Helemaal top! Deze houdt je rug namelijk ook koel. Het beste is om 1 a 1,5 liter per half uur te drinken. Naast water en energiedrank is fruit ook een goede hydratatie bron voor je lichaam. Als je op een meerdaagse fietstocht gaat, raden we je sterk aan om meer fruit en groentes te eten, de week voordat je op reis gaat; eet druiven en watermeloen alsof je leven er vanaf hangt!

BEKIJK WATERFLESSEN EN BIDONHOUDERS VOOR JE FIETS

3. Blijf water in je gezicht gooien!

Kom je een fontein tegen? Zorg er dan altijd voor dat je flink wat water in je nek en armen gooit. Het is trouwens niet handig om ijs direct op je huid te houden. Dit zorgt ervoor zorgt dat de bloedvaten vernauwen, waardoor je lichaamstemperatuur omhoog gaat. En dat wil je natuurlijk juist voorkomen. Open die rits en koel sneller af, don’t be shy!

combatir el calor en bicicleta

4. Maak je klaar!

Verwacht niet direct 70 km te kunnen rijden na een stop van vier maanden. Je doet er waarschijnlijk extra lang over en je loopt ook nog eens meer risico op een zonnesteek. Doe dus rustig aan; je hebt nog het hele jaar om te trainen. Draag bij voorkeur lichtgekleurde kleding en een pet onder je helm, zodat je direct zonlicht kunt vermijden en het zweet geabsorbeerd wordt. En draag natuurlijk een zonnebril.. Hoe donkerder de bril, hoe beter!

Hoe bestrijd je de warmte op de fiets?

BEKIJK ALLE ZONNEBRILLEN

5. Zet je fiets klaar!

Stel je voor; een lekke band op 30 km afstand van je huis, op klaarlichte dag en met 35 graden, zonder een reserve binnenband of gereedschap bij de hand. Dit soort problemen kunnen normaal gesproken met de juiste spullen gemakkelijk binnen tien minuutjes opgelost worden. Zorg er dus voor dat je voldoende gereedschap en binnenbanden bij je hebt, zodat je straks niet in de brandende zon naar huis hoeft te lopen.

Hoe bestrijd je de warmte op de fiets?

BEKIJK GEREEDSCHAPPEN VOOR JE FIETS

6. Bescherm je huid

Het helpt wellicht niet tegen de hitte, maar het is superbelangrijk om je huid te beschermen met een goede zonnebrand. Zonnebrand is vaak ook verkrijgbaar in kleinere flesjes, zodat je het makkelijk mee kunt nemen tijdens het fietsen. Zo kun je blijven smeren en voorkom je dat je verbrandt.

7. Blijf trainen!

Als je nu gaat trainen, weggaat met vrienden, of een berg beklimt tijdens warm weer; probeer altijd vooraf in vergelijkbare weersomstandigheden te trainen. Op die manier raak je alvast gewend aan de hitte gedurende de dag en stort je niet halverwege in.

Hoe bestrijd je de warmte op de fiets?

8. Ken je rechten!

Ben je een van de geluksvogels die op de fiets kan stappen om naar je werk te gaan? Dan ken je het wellicht wel; klagende collega’s die grappen maken over je zweethoofd en vooral, de zweetlucht… Laat het er niet bij zitten en vraag je baas om douches te installeren op je werk, zodat je je makkelijk op kan frissen. Zo zorg je ervoor dat er meer aandacht komt voor gezond transport van en naar werk, wat uiteindelijk voor iedereen beter is!

Hoe bestrijd je de warmte op de fiets?

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *