De lichtste binnenbanden ter wereld waarmee je sneller fietst

06/02/2023
lichtste-camera's ter wereld
406
Views

Onder fietsliefhebbers wordt vaak gediscussieerd over de vraag of het de moeite waard is om grote sommen geld te investeren in het upgraden van fietsonderdelen zoals velgen, sturen en zadelpennen, alleen maar omwille van het gewicht.

Op professioneel niveau bestaat er geen twijfel over dat het de moeite waard is. In de Giro d’Italia van 2023 was het verschil tussen Primoz Roglic en Geraint Thomas slechts 14 seconden na meer dan 85 uur op de fiets. Percentagegewijs slechts 0,009% van de totale tijd. Had Thomas Roglic kunnen verslaan door dezelfde kracht te ontwikkelen door simpelweg een lichter onderdeel op zijn fiets te monteren? Hypothetisch, ja. Tenzij de fiets van de Brit al het UCI minimumgewicht van 6,8 kg had.

Getty Images

Wat geen hypothetische twijfel oproept is dat kleine marginale verbeteringen hier en daar in verschillende onderdelen van een fiets een merkbare verbetering opleveren. En wat doet dit alles met jou, die (waarschijnlijk) nooit een Grand Tour zal rijden? Vooral op de beklimmingen.

Er is berekend dat vanaf 6% hellingen elke kilo gewicht een extra tijd van 4 seconden per kilometer betekent, toenemend met de helling, hoewel er een manier is om lichter te worden en meer tijd te winnen: het verbeteren van de set velg, binnenband en band. Aangezien de wielen de bewegende delen van de fiets zijn en uit zichzelf draaien, is het zo dat hoe lichter ze zijn, hoe minder energie ze nodig hebben om te draaien.

Eclipse ultralichte binnenbanden

Het kopen van carbonvelgen kan meer dan €1000 kosten en met volledig vlakke wegbanden is het gewicht al vrij laag en de weerstand tussen verschillende modellen is zeer vergelijkbaar. Dus waar is het mogelijk om een paar waardevolle grammen te winnen? In de vergeten binnenbanden.

En hoeveel weegt een binnenband?

Het gewicht van een binnenband kan variëren afhankelijk van het type fiets, de grootte van het wiel en het materiaal waarvan de binnenband gemaakt is. Een conventionele butyl binnenband voor wegbanden, met een breedte tussen 20 en 28 cm, weegt over het algemeen ongeveer 120 gram. Als je dus twee van deze binnenbanden hebt (één voor elk wiel), voeg je ongeveer 240 gram toe aan je fiets. Maar hier is een oplossing voor.

Eclipse: de lichtste binnenbanden ter wereld

E.Dubied & Co, een Duits merk dat in 1867 werd opgericht en gespecialiseerd is in de productie van fietsonderdelen, heeft de binnenband opnieuw uitgevonden door ‘s werelds lichtste binnenband te ontwerpen, de Eclipse, die slechts 19,5 gram weegt. We hebben het over een totaal gewichtsverschil van ongeveer 200 gram. Het is de moeite waard.

Eclipse ultralichte binnenbanden

ECLIPSE ULTRALICHTE BINNENBANDEN KOPEN

En dat is nog maar een van de vele opties qua maten. Van 700×20 tot 700×45 met verschillende ventiellengtes. De ultralichte Eclipse-binnenbanden zijn verkrijgbaar voor weg-, stads- en gravelfietsen en zijn gemaakt van ultralicht en duurzaam thermoplastisch polyurethaan, waardoor ze volledig bestand zijn tegen lekrijden en velgen.

Het verschil met andere lichtgewicht fietsbinnenbanden is dat de ontwerpen van Eclipse beter bestand zijn tegen temperatuurveranderingen en de druk gemakkelijk op peil houden. De ventielkernen zijn uitneembaar, zodat je ze kunt vervangen zonder de binnenband weg te hoeven gooien als ze na verloop van tijd lucht verliezen.

Eclipse ultralichte binnenbanden

ECLIPSE ULTRALICHTE BINNENBANDEN KOPEN

 

En een van de voordelen die we het meest waarderen aan de Eclipse ultralichte binnenbanden is dat ze opgevouwen heel weinig ruimte innemen, zodat je gemakkelijk een reserve in je zadeltas of shirt kunt meenemen.

We hebben onlangs deze vergelijkende video gemaakt op ons Tiktok-profiel, met een weegschaal, zodat je het verschil in gewicht kunt zien tussen verschillende objecten, conventionele binnenbanden en Eclipse ultralichte binnenbanden.

ECLIPSE ULTRALICHTE BINNENBANDEN KOPEN

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *