5 tips voor trainen in het donker

10/29/2021
5 tips voor trainen in het donker
51
Views

Je herkent het vast wel; het is vaak lastig om overdag tijd te vinden om te trainen, vanwege drukte op je werk of school. Heb je hetzelfde probleem? Probeer dan eens dit motto: «Waar een wil is, is een weg!». Kortom, waarom zou je niet ‘s avonds of ‘s nachts trainen? De avond is het meest ontspannende en vredige moment van de dag. Dit is de perfecte tijd om te genieten van een goeie workout op je fiets.

Bij Santafixie vinden we dat fietsen op elk moment kan, ongeacht dag, nacht, kou of hitte. Daarom hebben we enkele tips voor je samengesteld. Zodat je ook ‘s nachts veilig en zonder problemen volop kunt profiteren van een workout.

5 tips voor veiligheid tijdens je nachtelijke workout

1. Zorg dat je zichtbaar bent

Het grootste nadeel van trainen in het donker is uiteraard dat je slecht zichtbaar bent op de weg. Daarom is het erg belangrijk om fietsverlichting en reflecterende kleding te dragen, zodat je goed zichtbaar bent voor andere weggebruikers.

Qua verlichting raden we je aan heldere, duurzame lampjes te gebruiken, zodat je zelf ook goed zicht hebt op de weg. En uiteraard, zorg voor een voor- en achterlicht. De reflecterende lampjes kun je zowel op je fiets als aan je kleding vastmaken.

BEKIJK FIETSVERLICHTING

verlichting voor fietsen 's nachts

Voorlicht

We weten het allemaal wel, maar nog even een opfrissing wat betreft de verlichting van je fiets. Zorg ervoor dat je voorlicht wit is, zodat andere weggebruikers kunnen herkennen of ze voor of achter je rijden. En je hebt zo zelf ook beter zicht op de weg. Extra veilig dus!. Zorg ervoor dat je minstens 200 meter zicht hebt, zodat je genoeg tijd hebt om te reageren.

Trouwens, een tip voor het besparen van je batterijen. Als je in de bergen gaat trainen, zet de lichtintensiteit dan wat lager. Je kunt namelijk sowieso niet zo ver kijken en op deze manier bespaar je energie en kun je je lichtjes dus langer gebruiken!

KOOP VOORLICHTEN

Achterlicht

Achterlichten moeten altijd rood zijn. Ze zijn net zo belangrijk als de voorverlichting. Als je gaat trainen zorg er dan voor dat de verlichting krachtig genoeg is en dat je de intensiteit aan kunt passen. 

We raden je aan een ​​extra batterij mee te nemen, zodat je niet zonder komt te zitten. Plan dus vooraf, zodat je precies weet hoeveel batterijen je nodig hebt.

KOOP ACHTERLICHTEN

2. Kies de juiste kleding!

Kleding voor ‘s nachts is vaak vergelijkbaar met kleding wat je overdag draagt, met natuurlijk wat extra lagen, om te voorkomen dat je het koud krijgt. Ga bijvoorbeeld voor een thermo basislaag en een extra buitenlaag, zoals een fiets jacket of een jas. De temperaturen ‘s nachts kunnen vaak onverwachts veranderen, dus houd daar rekening mee in je planning. Pak jezelf goed in en neem extra kleding mee in je rugzak of jersey, voor het geval het kouder wordt dan verwacht.

Zorg ook dat je wat reflecterende lampjes aan je kleding en fiets vastmaakt, voor nog meer zichtbaarheid op de weg.

BEKIJK FIETSUITRUSTING

uitrusting om 's nachts te fietsen

3. Plan je route van tevoren

Zorg dat je de route en de duur van de route goed plant en inschat, voordat je de weg opgaat. Vooruit plannen wordt ‘s nachts namelijk nog belangrijker. Zorg ook dat je goed drinkt en eet, zodat je genoeg energie hebt en kunt genieten van de volledige rit.

Goede hydratatie is erg belangrijk, maar minder essentieel dan overdag, omdat het vaak een stuk kouder is ‘s nachts. Je hoeft dus minder vaak te drinken, maar we raden je wel aan te drinken wanneer je dorst hebt en op vaste momenten. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je elke 20 minuten water drinkt, zodat je niet uitdroogt.

Zorg dat je voldoende eten en drinken meeneemt, afhankelijk van de lengte en intensiteit van de route.

BEKIJK ALLE SPORTVOEDING

hydraterend voor 's nachts fietsen

4. Drink warme vloeistoffen

Het hangt natuurlijk van het seizoen af, maar de temperaturen kunnen ‘s nachts flink dalen. Dus als je ervoor kiest te gaan fietsen voorkom dan dat de kou een negatief effect krijgt op je workout. Naast de juiste uitrusting en kleding, dragen veel professionele fietsers een fles met een warme drank. Dit zorgt er namelijk voor dat je lichaamstemperatuur stabiel blijft. Thee of koffie zijn het meest populair, vooral in koudere landen. Zo blijf je tijdens de hele workout lekker warm!

Het handigste is uiteraard om je warme dranken mee te nemen in een thermofles. Zo heb je altijd iets warms te drinken, ook tijdens langere tochten.

Je kunt ook een rugzak meenemen voor je thermofles. Check onze thermoflessen hier: Look Mum No Hands! keepcup! Keepcup of de roestvrijstalen 24bottles bottles. Deze zijn allemaal te vinden bij Santafixie.

BEKIJK ALLE BIDONS

bidons voor 's nachts fietsen

5. Blijf altijd alert

Of het nu ‘s nachts is of overdag, blijf altijd gefocust en alert, zodat je altijd snel kunt reageren wanneer het nodig is. Zo voorkom je ongevallen. ‘s Nachts moeten je echter nog alerter zijn dan overdag, omdat je minder goed kunt zien en je bent ook slechter zichtbaar voor anderen. Houd ook rekening met dieren die ‘s nachts actief worden. Een fietsbel is hierbij altijd handig. Zo kun je ook het ‘wildlife’ laten weten dat je eraan komt!

BEKIJK ALLE FIETSBELLEN

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *