Taal: NL
🐎 NIEUWE SANTAFIXIE WILD FIETSEN - Naar het wild
-33%
-15%
-23%
-15%
-15%
Als je gaat kiezen welke naaf je gaat kopen, moet je rekening houden met een aantal aspecten, zoals de positie en welke naaf je nodig hebt volgens de plaatsing. Hier verschillen de prijs en kenmerken volgens het merk en het model. Bij Santafixie beschikken we over verschillende merken en modellen naven zodat je kunt kiezen welke het beste aansluit op je behoeften.
De naaf van een fietswiel is het element waarop de as rust en draait. Naven zijn de onderdelen die de verbinding maken tussen het frame van de fiets zelf en de wielen.
De naaf kan een eenvoudige functie hebben, als het gaat om een cilindrisch element gemaakt van metaal dat simpelweg zorgt voor steun, of een complexe functie, als het gaat om een uitgebreid onderdeel met verschillende componenten die een verbindingspunt vormen.
De naaf van een fietswiel is een belangrijk element dat zorgt voor de veiligheid tijdens de reis, wegens het draaisysteem en het vermogen om de spanning te weerstaan die wordt gegenereerd door het wiel zelf, volgens de lay-out van de spaken.
Er bestaan twee typen naven voor fietswielen, als we kijken naar de positie die innemen: de voorste naven en de achterste naven.
De voorste naven van fietsen bevinden zich, zoals de naam al aangeeft, op het voorwiel en worden gekenmerkt door het feit dat ze er niet hetzelfde uitzien als de achterste naven. Op deze naven vind je bijvoorbeeld geen tandwielhuis, dat samen met de naaf het tandwiel vasthoudt. Van de beschikbare voorwielnaven zijn de beste die van merken als BLB of Novatec.
De achterste naven van een fiets worden op het achterwiel geplaatst en, anders dan de naven op het voorwiel, zijn ze bevestigd aan de cassettes van de fiets. De opties van de merken Gurpil en Paul Components steken uit boven de rest.
Ook zijn er verschillende typen naven beschikbaar voor wielen wat betreft de montage:
Deze optie voor het plaatsen van het vaste tandwiel is geschikt voor mensen die meer ervaring hebben met de fiets, omdat de pedalen blijven draaien, zelfs als je niet trapt, en het remsysteem is afhankelijk van het blokkeren van het wiel met je voeten en/of met behulp van de remmen.
De flip-flop-naven worden gekenmerkt door het feit dat ze aan de ene kant vast zitten en aan de andere kant los zitten. Zo maken ze het mogelijk om de wielpositie te veranderen. Dit type naaf wordt ook wel een omkeerbaar dubbel tandwiel genoemd en houdt in de praktijk in dat het bijna lijkt alsof je twee fietsen hebt, een vaste en een in de vrije modus.
Met de optie single-speed krijg je een fiets zonder versnellingen. Deze optie is ideaal als je je fiets in een stedelijkere omgeving gebruikt om files te vermijden, maar is minder aan de raden als je van plan bent om op moeilijkere wegen te rijden.
De terugtrapnaaf laat, in tegenstelling tot de optie met een vast tandwiel, toe dat het achterwiel vrij kan draaien. De terugtrapnaaf maakt een soepele rembeweging van de wielen mogelijk, aangezien het voldoende is om achteruit te trappen om de snelheid geleidelijk te verminderen.