Gids voor fietswielen

Guía sobre ruedas de bicicleta

Hoe kies je de beste wielen voor je fiets?

De wielen van een fiets zijn een van de meeste essentiële onderdelen. Dit is het enige contactpunt met de grond, dus het is belangrijk dat je de juiste optie kiest. Zo zorg je ervoor dat je veilig op je fiets kunt stappen.

Met wat basiskennis kom je een heel eind! Met deze informatie helpen we je de juiste fietsen te kiezen, afhankelijk van het terrein waarop je van plan bent te gaan rijden.

Hieronder wordt in detail uitgelegd wat de verschillende elementen van een fietswiel zijn.

Onderdelen van een fietswiel

De basisstructuur van een fietswiel bestaat uit meer onderdelen dan de meeste mensen denken. Je hebt natuurlijk de band, de spaken en de binnenband. Mensen weten echter vaak veel minder af van de velg en de naaf, terwijl dit ook juist heel belangrijk is!

  • Velg

De velg is de structuur van het wiel en is meestal gemaakt van aluminium, staal of koolstof. De andere onderdelen worden op de velg geplaatst.

  • Spaken

Spaken hebben een essentiële functie: het weerstaan van trek- en drukkrachten waardoor het wiel kan blijven draaien onder je gewicht. Het zorgt er ook voor dat de ronde vorm van de velg wordt behouden. Spaken worden gespannen tussen de naaf en de velg van de fiets. Afhankelijk van het type fiets varieert het aantal spaken van 24 tot 36.

  • Naaf

Dit deel bevindt zich in het centrale deel van het wiel. Dit is waar de spaken op worden gemonteerd. Op die manier kunnen de lagers worden aangebracht, waardoor het wiel soepel kan draaien.

  • Binnenband

De binnenband is een gesloten rubberen band met een ventiel. Met de juiste spanning geeftde binnenband de band z’n vorm en zorgt voor comfort en snelheid.

  • Buitenband

De buitenband geeft je grip op de weg en is het steunpunt, en het staat in contact met de grond onder je. Superbelangrijk dus!

  • Ventiel

Hiermee pomp je de band natuurlijk op. Afhankelijk van het type ventiel, heb je een specifieke pomp nodig om je band op te kunnen pompen.

  • Velglint

Velglint breng je aan tussen de spaken/binnenkant van de velg en de binnenband. Het beschermt de binnenband en voorkomt lekken.

Onderdelen van een fietswiel
Tamaño de las ruedas

Wielmaat

De grootte van de wielen van een fiets hangt af van de volgende kenmerken:

Diameter van het wiel


De meest gebruikte meeteenheid voor fietswielen is de ETRTO en wordt gemeten in millimeters. Om je een idee te geven, dit zijn de meest voorkomende afmetingen:

ETRTO Inches Franse maat
507 24
520 24
531 24
534 24
540 24
559 26
571 26 650C
584 26 650B
590 26 650A
630 27
622 28 700C

Wielprofielen


Wielen met hoog profiel (> 50 mm)

Dit zijn velgen met een profiel vanaf 50 mm. Deze wielen zijn ontworpen voor fietsers die deelnemen aan triatlons, snelheidstraining op vlakke ondergrond en tijdritten.

Wielen met laag profiel (< 30 mm)

Deze wielen staan vooral bekend als niet-geprofileerde wielen, met minder dan 30 mm profiel. In vergelijking met de wielen met hoog profiel dus een stuk kleiner! Deze wielen zijn over het algemeen geschikt voor fietsers die gewicht willen besparen in heuvelachtig, steil terrein.

Wielen met gemiddeld profiel (30-49 mm)

Deze wielen variëren tussen 30 en 50 millimeter en worden beschouwd als de meest veelzijdige fietswielen. Dat komt door de balans tussen functie, comfort en gewicht. Zij genieten vaak de voorkeur van fietsers die zich richten op snelheid en bergrijders.

Breedte van de velg


De velgbreedte bepaalt de maximale breedte van de banden die een wiel ondersteunt. Dit zijn de bandenbreedtes die op een fiets kunnen worden gemonteerd, afhankelijk van de breedte van de velg:

Breedte van de banden (mm) Binnenbreedte van de velg (mm)
13C 15C 17C 19C 21C 23C 25C 27C 29C
18 X
20 X
23 X
25 X X X
28 X X X
32 X X X
35 X X X X
37 X X X X
40 X X X X X
42 X X X X X
44 X X X X X X
47 X X X X X X
50 X X X X X X
52 X X X X X X X
54 X X X X X X
57 X X X X X X
60 X X X X X X
62 X X X X X X

Velgdiepte en bandencompatibiliteit


De velgdiepte wordt ook gemeten met het ETRTO-systeem, waardoor de afstand tussen de band en de velg beter kan worden ingeschat. Zo kan een band met het opschrift 42 x 650b (42 - 584) op een velg met een diameter van 584 mm worden gemonteerd.

Type naven


Fietsnaven zijn gemaakt van aluminium, maar de interne onderdelen, zoals moeren of pallen, zijn meestal van staal. Er zijn naven van koolstofvezel of titanium, die veel exclusiever zijn en bedoeld voor high-end fietswielen of -assemblages.

Bij de flip-flop achternaaf, (freewheel + vast tandwiel) is het alsof je twee fietsen hebt, de ene in vaste “fixed gear” stand en de andere in “single-speed/freewheel” vrije stand. Dat wil zeggen, het achterwiel heeft twee tandwielen, aan de ene kant een vast tandwiel (Fixie) en aan de andere kant een freewheel (Single Speed) en je kunt de positie van het wiel gemakkelijk aanpassen.

Bij fietsen met versnellingen heeft de achternaaf een verlengstuk waar de cassette wordt gemonteerd, de zogenaamde cassette-naaf. Boost-naven daarentegen zijn breder dan standaard of QR 9 mm naven, zodat ze het wiel meer stevigheid geven. Ze zijn daarbij wel zwaarder.

Buje Flip-Flop


Flip-flop achternaaf

Remmen


Er zijn verschillende soorten fietsremmen. Dat lichten we hier toe:

Velgrem

Remkracht wordt uitgeoefend door wrijving van de remblokken op de velg van het wiel, waardoor het wiel tot stilstand komt. De remblokjes kunnen van rubber of leer zijn.

Terugtraprem

Deze rem komt veel voor, vooral op kinderfietsen. De terugtraprem lijkt op een naaf en wordt gekenmerkt door het gemak waarmee het wiel kan worden geremd. Het achterwiel draait zonder dat de pedalen hoeven te bewegen. Bij achteruit trappen werkt het mechanisme als een rem. De remonderdelen zijn van metaal en vergen minimaal onderhoud.

Fixed gear rem

Dit zijn fietsen zonder vrijloop, d.w.z. dat de pedalen altijd in beweging zijn als de fiets in beweging is. Het vergemakkelijkt het remmen door in de tegenovergestelde richting te trappen, waardoor je ook achteruit kunt. Deze remmen onderscheiden zich door hun lichtheid, eenvoud en onderhoudsvriendelijkheid.

Schijfrem

Het is heel gebruikelijk om dit type rem te zien op onder meer hybride fietsen of racefietsen. Deze remmen zijn zeer efficiënt en goed bestand tegen natte ondergronden. De remmen bestaan uit een rotor die met bouten aan de naaf is bevestigd en een remklauw met twee remblokken, die bij mechanische of hydraulische bediening op beide zijden van de rotor drukken.

Best verkochte wielen



Tipos de ruedas

Soorten wielen

Voorwielen

Aan de voorwielen is de vork bevestigd. Over het algemeen hangt de maat af van het type fiets waarvoor ze bedoeld zijn, aangezien een wegmodel niet hetzelfde is als een bergmodel bijvoorbeeld. Verder hangt het ook af van welke smaak je hebt.

Deze wielen zijn verkrijgbaar in een grote verscheidenheid aan ontwerpen. De traditionele wielen hebben 32 of 36 spaken, hoewel sommige modellen er wel 48 kunnen hebben (40 is het meest voorkomende. Wielen met 6 spaken worden echter steeds populairder. In de topmodellen zijn deze wielen van koolstof.
Een ander element waarmee rekening moet worden gehouden is het profiel. We hebben al gezien dat je, afhankelijk van de fietssport, kunt kiezen voor een laag, gemiddeld of hoog profiel. Het is ook mogelijk om te kiezen uit schijf- of V Brakes, afhankelijk van je rijstijl.

voorwielen

Achterwielen

In het algemeen zijn de achterwielen van fietsen qua ontwerp vergelijkbaar met de voorwielen. Er zijn echter modellen verkrijgbaar met minder spaken. Er zijn modellen met slechts drie spaken verkrijgbaar, waardoor het wiel aanzienlijk minder weegt.

De tandwielen van het aandrijfsysteem bevinden zich op het achterwiel. Het aantal tandwielen hangt in alle andere gevallen af van het aantal versnellingen op de fiets. Zo heeft een fixie slechts 1 tandwiel

Achterwielen

Wielen met terugtraprem

Het terugtrapsysteem bevat een naaf op het achterwiel die vrij draait ten opzichte van het tandwiel; als we stoppen met trappen, blijft de fiets dus vooruit gaan, net als bij een single-speed tandwiel. m te remmen trap je achteruit, waarbij de fiets geleidelijk afremt.

Dit systeem wordt vooral in Nederland gebruikt. Dit komt doordat het een makkelijk systeem is en de ondergrond in Nederland vlakker is. Het terugtrappedaalsysteem is een alternatief voor fietsen met vaste versnellingen of handremmen.
Houd er rekening mee dat u met de terugtraprem de snelheid van de fiets kunt verminderen, maar dat deze niet zo effectief is als twee remhendels.

Ruedas contrapedal

Complete wielen

Kenmerkend voor dit type wiel is dat het alle noodzakelijke elementen bevat om te kunnen rollen. Ze hebben onder andere binnenbanden en banden, zodat u zich geen zorgen hoeft te maken over het apart vinden van deze onderdelen.

Daarom is deze optie perfect als u tijd wilt besparen, aangezien de montage op de fiets veel gemakkelijker en sneller gaat.

Complete wielen

Wielsets

Toe aan nieuwe wielen? Een wielset kopen kan dan voordelig zijn. Je krijgt dan twee wielen van dezelfde stijl, het voorwiel en het achterwiel.

Bovendien kun je, als je verschillende sets wielen aanschaft, switchen tussen verschillende types. Zo kun je je altijd optimaal aanpassen aan het terrein

Wielsets

Best verkochte complete wielen



material

Wieltypes volgens materiaal

Carbon wielen


Carbon wielen bieden een aantal onbetwistbare voordelen. Een daarvan is het gewicht. Momenteel is dit het lichtste materiaal beschikbaar voor fietsvelgen. Je kunt hierdoor nog meer snelheid maken. Er zijn echter nog meer voordelen.
Minder gewicht betekent niet dat het wiel minder krachtig is. Zo zijn carbon wielen beter bestand tegen beschadigingen dan aluminium wielen.



Aluminium wielen


Het belangrijkste voordeel van aluminium wielen is de prijs, die aanzienlijk lager is dan die van carbon wielen. Bovendien zijn de verschillen voor normaal dagelijks gebruik niet enorm zichtbaar.
Overigens hebben aluminium wielen een langere levensduur dan carbonwielen, ook al zijn ze zwaarder en presteren ze minder goed. Hierdoor kun je met aluminium wielen agressiever rijden. Dit is voor veel fietsers een pluspunt en daarom is het nog steeds een zeer gangbaar materiaal voor bijvoorbeeld mountainbikes.

uso

Welke wielen zijn het meest geschikt voor welke fietssport?

Fixie en single-speed wielen


Fixie bikes zijn fietsen met een vast “fixed” tandwiel, wat betekent dat, om te kunnen remmen, je moet stoppen met trappen. Dit systeem werkt iets trager dan het systeem dat op andere soorten fietsen wordt gebruikt.
Het gebruik van fixie wielen is vooral geschikt voor vlakke wegen. single-speed wielen zijn praktisch identiek aan fixie wielen. Het enige verschil is de combinatie met velgremmen en een vrijloop tandwiel.

Bij Santafixie bieden we wielen genaamd flip-flop waarin je aan de ene kant een vast tandwiel kunt installeren en aan de andere kant een vrijloop, waardoor je het aandrijfsysteem kunt kiezen. Door gewoon aan het stuur te draaien, verandert een fiets met één versnelling in een fixiefiets.



“Urban” wielen


Qua afmetingen lijken urban wielen en fixie- en single-speed wielen erg op elkaar. Ze worden vooral geproduceerd in de maten 700C of 650C. Daarnaast worden beide types vooral gebruikt voor asfalt.
Het belangrijkste verschil is echter de breedtestrong>. Bredere wielen zorgen voor meer een groter oppervlak wat contact maakt met de ondergrond. Dit zorgt voor betere grip. Daarbij zijn er in het profiel van de band kleine gootjes verwerkt waardoor het water onder de band beter afgevoerd kan worden.

Omdat je deze wielen vooral gebruikt voor dagelijks gebruikt is het handig een spatbord te installeren. Zo kom je niet compleet bemodderd aan op je werk of op school.

Racewielen


Dit zijn meestal 700C wielen met een smalle band en een relatief hoog profiel (tussen 30 en 60 mm).Om het gewicht te verminderen worden er meestal 28 tot 32 spaken gebruikt. Dit vermindert de luchtstroom, waardoor je meer snelheid kunt maken.
Deze wielen zijn geschikt voor lange afstanden over asfalt. Het contactoppervlak van de band heeft geen noppen, maar soms zijn groeven aangebracht om de grip op bijvoorbeeld een nat wegdek te verbeteren.

Baanwielen


Wielerbanen zijn onlosmakelijk verbonden met de geschiedenis van de wielersport. Op de wielerbaan of wielerpiste kunnen buitengewoon hoge snelheden worden bereikt met baanfietsen. Dit type fiets gaat nog een stap verder dan tijdritfietsen. De baanfiets onderscheidt zich door de mechanische eenvoud.
Het belangrijkste verschil tussen baan- en wegwielen zit in de spaken en de profielen. Het profiel is erg groot en zorgt voor een volledig glad contactoppervlak. Regen is op de wielerbaan natuurlijk geen probleem. Prioriteit is het bereiken van een zo hoog mogelijke snelheid.

Het aantal spaken wordt tot een minimum beperkt. Soms worden ze vervangen door dikkere spaken om de aerodynamische belasting te minimaliseren. Vanwege hun esthetiek zijn deze wielen ook in de fixiewereld steeds populairder geworden.

Wielen voor gravel


We hebben het hier over hybride wielen, Evenals de fietsen waarvoor ze zijn ontworpen. Deze wielen moeten goed presteren op zowel asfalt als off-road paden en niet al te complex zijn.
Uiteraard zijn ze gemonteerd op banden die meer grip bieden dan wegbanden maar niet zo'n hoog rolvermogen hebben. Evenzo bereiken ze niet het niveau van robuustheid en tractie van bergbanden. Ze laten echter probleemloos beide soorten wegen op dezelfde route afwisselen.

accesorios

Accessoires voor wielen

Een goede fiets tot je beschikking hebben maakt het verschil. Met de juiste accessoires zorg je daarbij dat je met een veilig gevoel op je fiets stapt.
Spatborden voorkomen bijvoorbeeld dat water, stof en modder het mechanisme van je fiets beschadigen. Reparatiesets voor lekke banden verdienen een speciale vermelding. Die zijn handig om mee te nemen zodat je altijd en overal je band kunt plakken

Gebruik je geen tubeless banden? Zorg dan dat je voor langere tochten ook een fietspompje meeneemt. Voor extra veiligheid kun je reflecterende elementen op je spaken aanbrengen, of een antidiefstalsysteem installeren. Zo voorkom je dat je fiets wordt gestolen.


Onze wielmerken

Santafixie Fsa Fast Forward Hed Gurpil Weinmann Origin8 Navigate blb mach1 miche H plus Son Teny Rim

Meer informatie ...

Blog Santafixie

Complete SNTFX wielen. Klaar om mee te rijden!
Je hebt vast wel eens onderdelen van je fiets willen verbeteren of veranderen, maar je durfde het niet aan omdat je bang was iets te slopen...

Lees meer

Blog Santafixie

Flip-flopnaaf. Vast tandwiel of single-speed? De verschillen
Elke week vragen onze klanten ons meerdere keren of een vast of enkelvoudig kettingwiel beter is ...

Lees meer

Blog Santafixie

Hoe centreer je je fietswiel correct?
Je hebt vast wel eens gemerkt dat het wiel van je fiets niet gecentreerd is. Allereerst, maak je geen zorgen, het is iets relatief normaals en makkelijk op te lossen...

Lees meer