Hoe stel je je zadel zo goed mogelijk af?

10/15/2021
Hoe stel je je zadel zo goed mogelijk af
75
Views

Een goede rijhouding is belangrijk bij elke fiets. Het zorgt er namelijk voor dat je efficiënter kunt trappen en dat je geen last krijgt van pijn tijdens het fietsen. Daarbij is de hoogte en positie van het zadel een hele belangrijke factor, die je niet over het hoofd moet zien!

Wat is de ideale hoogte voor je fietszadel? Ga er lekker bij zitten en lees snel verder!

KOOP EEN ZADEL VOOR JE FIETS 

Zadelhoogte – wat is de juiste hoogte?

Het zadel, samen met het stuur en de pedalen, is een van de contactpunten tussen jou en je fiets. Het is belangrijk dat je je zadel goed afstelt, zodat je de pedalen zo efficiënt mogelijk kunt gebruiken. Dit voorkomt ook blessures aan je rug en knieën.

Tijd voor meetlint

De hoogte van je zadel is afhankelijk van je ‘inseam height’. Dit meet je door met je rug en hakken tegen de muur aan te staan (zonder schoenen).

Nu komt het; plaats een boek tussen je benen, zo hoog mogelijk. Het is het beste om iemand te vragen je even te helpen voor de volgende stap. Meet met een meetlint de afstand tussen het hoogste punt van het boek en de grond. En voila! Je weet nu wat je inseam height is.

zadelhoogte fiets

De juiste hoogte voor je zadel

Je hoeft geen wiskundig expert te zijn om de ideale zadelhoogte te berekenen; je inseam height is voldoende. Er zijn daarbij ook nog eens superveel artikelen over geschreven (door onder andere trainer en ingenieur Christian Vaast) en de conclusie is dat de rechterkant van het zadel gelijk moet staan aan 88% van de inseam height. De resterende 12% geeft ruimte, zodat je je knieën kunt buigen tijdens het fietsen, zonder van de trappers te glijden.

De formule voor de ideale zadelhoogte is dus: inseam height x 0,88. Supersimpel dus!

De volgende stap is natuurlijk het afstellen van het zadel. We gaan het daar zo over hebben. Eerst willen we je een tip geven; we raden je aan je inseam height op te schrijven, zodat je het dansje zoals hierboven beschreven niet steeds opnieuw hoeft te doen. Je gaat het waarschijnlijk vaker nodig hebben, zoals wanneer je iemands fiets leent of juist wanneer iemand jouw fiets heeft gebruikt en je zadel anders heeft afgesteld.

Het zadel afstellen

Goed, dat was niet zo ingewikkeld toch? Nu je weet welke zadelhoogte het best bij jou past is het tijd om te leren hoe je het zadel zelf kunt aanpassen.

De hoogte van het zadel wordt gemeten vanuit het midden van de onderste beugel tot het middelpunt van de zadel (ongeveer). Gebruik een meetlint voor een ​​zo nauwkeurig mogelijk getal.

zadelhoogte fiets

Maak daarna de zadelklem los (de zadelklem houdt het zadel op z’n plek) en haal de zadelpen omhoog of omlaag, afhankelijk van wat je nodig hebt.  Plaats het zadel loodrecht. Hierna kun je de zadelklem weer vastzetten en klaar is kees!

We raden je aan om direct een testrondje te rijden, zodat je kunt checken of het zadel goed staat. Focus daarbij op een goede rijhouding, met je heupen naar voren en volledige trapbewegingen.

De ideale afstand tussen het zadel en het stuur

Een andere belangrijke factor met betrekking tot de hoogte van het zadel is de afstand tussen de voorkant van de zadel en het midden van je stuur. De vuistregel is dat dit tussen de 45 en 65 centimeter moet zijn.

Als de zadelhoogte dus tussen de 60 en 68 cm is, zou de juiste afstand theoretisch 47-50 cm moeten zijn. En als je zadelafstand bijvoorbeeld tussen de 79 en 83 cm hoog is, moet het 59-63 cm afstand hebben van het stuur.

Wat is de juiste zadelhoek?

Naast het instellen van de zadelhoogte is het ook belangrijk dat je de tilt van het zadel checkt. Dit heeft namelijk ook invloed op je rijhouding en voorkomt ongemak en blessures. Het beste is om het zadel volledig horizontaal af te stellen, of hooguit met een neerwaartse kanteling van 1 graden.

Als de voorkant van het zadel te veel naar boven wijst kun je last krijgen van je kruis en het kan pijn in je onderrug veroorzaken. Staat ‘ie te veel naar beneden? Dan komt er extra druk op je handen en knieën te staan. Je loopt daarbij ook risico op rugpijn en opnieuw ook pijn in je edele delen.

Wat als een zadel verkeerd is afgesteld?

We maken hier geen grap! Als je een fiets met een verkeerd afgesteld zadel te lang gebruikt, dan kan dit een negatieve invloed hebben op je lichaam, vooral bij intensief gebruik. Als je intensief gaat sporten met je fiets of een langere tocht gaat maken gebruik dan niet een fiets waarvan je het zadel niet kunt afstellen

Hieraan kun je herkennen of het zadel juist of onjuist is afgesteld:

  • Het zadel is te hoog. Je heupen schommelen terwijl je fietst. Dit veroorzaakt op lange termijn pijn aan je billen en rug.
  • Het zadel is te laag. Je knieën moeten extra hard werken, waardoor ze na lang of intensief gebruik overbelast kunnen raken. Dit soort blessures kunnen verrassend lang aanhouden.
  • Het zadel bevindt zich in de juiste positie. Tijdens het fietsen blijven je heupen recht, je knieën zijn enigszins gebogen en je kunt zonder moeite trappen.

Wat is het beste zadel voor je fiets?

Er is geen eenduidig antwoord op deze vraag; het ligt er natuurlijk helemaal aan wat je het fijnst vindt zitten. Er zijn ongelooflijk veel verschillende zadels op de markt beschikbaar.

Factoren zoals je lichaamsanatomie, je geslacht, het type fiets, je rijstijl en je persoonlijke voorkeur hebben allemaal invloed op je keuze. Zorg er voor dat het zadel niet te hard of te zacht is, want dan ga je op termijn last krijgen.

Kortom, zoek een betrouwbaar fietszadel van een betrouwbaar merk, welke past bij je behoeften. Bij Santafixie kunnen we je hiermee helpen!

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *